Dibuix: Montserrat Fortuny |
En canvi, a la Costa Brava, sóc gruixuda i daurada, barrejada amb
cargols de mar i petxines i pedretes i faig molt pendent. Els que s'hi banyen,
amb quatre passes es troben ja dins de l'aigua fins al coll, no com els de la
sorra fina, que van caminant amb aigua fins als genolls una bona estona. N'hi
ha per a tots els gustos.
Però ara us volia parlar de mi quan sóc present dins d'edificis
fets per les mans dels homes i que llavors em diuen, més que sorra, ARENA. La
dels circs, on s'hi barregen els animalons i els pallassos; la dels
amfiteatres, (recordo el de Tarragona, davant el mar). La del Colisseu de Roma,
que és el que més evoco, i la de les places de braus, que a Catalunya van
desapareixent d'una en una, estalviant uns bons martiris i tacar-me de sang,
que m'angoixa molt, sempre.
Encara que jo no hi he nascut a dins, no. A mi m'hi han portat
vinguda del mar. Encara recordo els sacs, plens de les meves engrunes,
carregats pels esclaus més forçuts, de la platja d'Òstia fins al Colisseu de
Roma.
I allà vaig ser espectadora de tots els jocs. Funcions diverses,
per dir-ho així, que s'hi feien: carreres de cavalls, de carros, on em quedava
ben esclafada; lluites de gladiadors, enfrontaments d'homes amb les feres, i
martiris de cristians, quan quedava ben sucada de sang, que em feia canviar de
color, del blanc o daurat fins al vermell rabiós.
Recordo molt bé un dia, durant l'imperi de l'emperador Neró, un
succés que em va impressionar. Va ser tant important que, fins i tot, segles
després, un gran escriptor, Henryk Sienkiewiez, en va fer una novel·la, “Quo
vadis?”, i molts anys més tard, també van fer una pel·lícula cinematogràfica,
del mateix nom.
La pel·lícula va així: és un tribú romà, ben plantat (al film
Robert Taylor), enamorat d'una noia de la tribu dels ligis (Deborah Kerr) que
és cristiana. A ella me la porten ací, al circ, me la posen lligada, nua, en
una estaca i fan sortir un brau enorme, salvatge. A la noia l'acompanya un seu
servent, Ursus, un home gegantesc i fornit, que venera la seva mestressa. Quan
veu el brau enfurismat, hi corre i l'agafa amb totes dues mans per les banyes i
comença una lluita espantosa. Pot més la força del gegant, tanta, que el brau
acaba amb el coll trencat i mor.
Mentrestant, el noi, Marcus Vinicius, ha baixat a l'arena i deslliga
l'estimada Lígia, es treu la capa i la hi embolica, per a tapar la seva nuesa. Tant ell com Ursus demanen a Neró (Peter Ustinov) el perdó i la
llibertat, que els l'ha de concedir per les grans aclamacions de la plebs. I
tot acaba bé.
Però vaig patir aquell jorn, quan va passar el succés de veritat,
sí, perquè jo també tinc els meus sentiments i aquella parella m'havia robat el
cor i Ursus, tan forçut i tan lleial, encara més. I
aquell dia no em vaig veure tenyida de sang, que ja us he dit que és el que més
m'esgarrifa.
Ah, i també recordo molt un altre dels personatges importants
d'aquella època, que era l'oncle del noi, Caius Petronius, el famós escriptor
del Satiricó, que al final, perdut el favor de l'emperador, es va suïcidar,
junt amb la seva esclava Eurici, que sempre l'havia estimat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada