Vaig
començar a treballar als quinze anys, a les oficines d'una mutualitat (en dèiem
germandat, llavors) del barri de Gràcia, que és el meu. Érem una dotzena de
“pixatinters”, entre mecanògrafes, caixer, comptable i “jefe”; jo, la més jove.
Hi havia una altra dotzena de persones, els cobradors, que
eren els qui passaven per les cases a cobrar el rebut mensual de la germandat,
que donava dret a cobrar, en cas de malaltia, operació, fractura, etc. També
pel servei d'assistència sanitària, o sia, metge de capçalera, especialistes,
clíniques, analítiques, R.X., etc. En dèiem Seguro Libre de Enfermedad. (S.L.E.).
També teníem el servei de decessos, des de feia poc temps, i tot anava molt bé.
A més, teníem l'exclusiva, pel Seguro Obligatorio de
Enfermedad,(S.O.E.), que era i és de l'Estat, de tots els treballadors del
T.M.B., que volia dir: Tramvies i Metro de Barcelona. (Després, les mateixes
sigles van significar Transportes Metropolitanos de Barcelona, quan ja no hi
havia tramvies).
Precisament, d'aquests cobradors, quatre eren treballadors
del Metro (Ferrocarril Metropolitano de Barcelona), com a conductors, unes
hores fixes, i després, treballaven per a nosaltres. Dos eren andalusos, un era
castellà i un altre, gallec; i nosaltres estàvem al corrent del que cobraven
per la seva feina al Metro, que era una quantitat força bona. Treballaven per a
nosaltres per “estirar les cames”, deien, després de tantes hores asseguts, al
volant del tren. I crec que, actualment, la feina que tenen els treballadors
del Metro també és molt ben remunerada.
L'entitat anava molt bé gràcies a aquells ingressos i
només teníem “La Alianza” com a rival, en totes dues versions. I ella,
l'Aliança, va ser la que, al final, es va quedar els T.M.B. complets.
Un dia hi va haver vaga de tramvies, la primera en tota la
dictadura. A mi no em va afectar gens, perquè cada dia anava i tornava del
despatx a peu, encara no un quart d'hora de camí, però em va fer molta gràcia
veure, a les hores punta, tanta gent anant amunt i avall pels carrers del
barri. Suposo que la cosa no va passar d'aquí i van aconseguir el que volien,
els dels T.M.B., que tampoc no ho recordo.
No penso parlar de la història de la meva entitat, perquè
no fa al cas, només diré que abans de dos anys, ens vàrem traslladar a
l'Eixample. A mi m'anava molt bé el tramvia 39, que baixava pel meu mateix carrer
i arribava molt a prop del despatx; i per tornar, no anava tan bé, i moltes
vegades pujava a peu. Fins que es va estrenar la línia 4 del Metro, la groga,
que tan bé m'anava per baixar com per pujar. I els tramvies van desaparèixer, i
en lloc seu van sortir els autobusos, que van conservar els mateixos números.
Ja fa anys que estic jubilada i he vist i he viscut moltes
vagues de tota mena. Només parlaré d'aquesta última que ha afectat la nostra
ciutat, precisament ara que hem tingut el Congrés dels Mòbils.
Dilluns i dimecres, la dels metros; dimarts i dijous, la
dels busos. Ja ho sap tothom, sobretot els qui l'han hagut de patir.
De moment, jo mateixa vaig haver de fer campana al Taller
d'Escriptura, per no haver-hi cap bus que m'anés bé i per no haver d'agafar
taxi per anar i tornar, que ben ocupats anaven, a més del preu.
Cada dia, a les hores punta, sobretot, caravanes
d'automòbils, motos, camions, camionetes, omplint carrers i carreteres. Grups
nombrosíssims a les estacions del metro, cues per tot arreu...
Ha pogut afectar d'alguna manera, la vaga, aquest Congrés,
que tanta vida dóna a la nostra ciutat i tants euros a les butxaques dels
hotels, botigues, Ajuntaments…?
Vaig veure i sentir, per la televisió, un dels
participants del Congrés que deia (traduït al català al peu de pantalla):
“Aquesta vaga, precisament aquests dies del Congrés! Potser, per a una altra
ocasió, haurem de buscar un altre lloc!”.
I de llocs, n'hi ha molts que els esperen amb els braços
oberts!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada