dilluns, 15 de març del 2021

L'ou de xocolata (Antònia García)

 Les mones són uns pastissos que els padrins regalen als seus fillols per Pasqua. És una tradició.

   Antigament, les mones eren rodones, amb ous durs enganxats a la pasta, un ou per cada any de l'infant. Es feia fins que el noi o la noia arribava als dotze anys.

Amb el temps, la forma de la major part de les mones ha anat canviant. Se'n fan poques com les d'abans. Ara, la majoria són fetes amb ous pintats de colors, ous de xocolata de mides diverses, amb adorns de figuretes com ara pollets, plomes de colors, casetes, representacions de personatges populars, etc.

Un dia em van explicar el cas següent, relacionat amb la mona de Pasqua: 

Hi havia una família que estava formada per un marit i muller amb tres fills, dos nois i una noia, i un avi que era el pare del marit. L'avi també era padrí d'un dels nens. L'àvia, padrina de la nena, feia poc que era morta. Els padrins dels altres nens eren oncles i cosins de més edat.

Era una família molt tradicional i continuaven amb el costum de regalar la mona per Pasqua.

Aquell any, com que faltava la padrina de la nena, va ser la mare qui li va portar una mona amb tres pollets, tres ous pintats de color verd i un ou de xocolata, força gran. Era el primer any que li portaven un ou d'aquella mida. La mare va decidir que n'anirien trencant trossets. Tenien xocolata per uns quants dies! D'entrada, començarien amb els ous petits i un tall de pastís per a cadascú. En acabat, van ben embolicar la resta de la mona i la van deixar a sobre del prestatge gran de la cuina.

L'endemà, després de dinar, van portar la mona a taula i la van destapar. I, oh, la part de dalt de l'ou gran estava esquerdada i un petit bocí, trencat! Qui havia estat? Es van mirar tots amb recel. I tots van fer que no amb el cap. Com que no era cas d'enfadar-se, van deixar l'ou de xocolata a part i es van acabar de menjar la resta de la mona.

Al dia següent, van tornar a portar l'ou a taula. I una altra vegada faltava un tros de xocolata, aquest cop més gran, i l'esquerda havia fet badar l'ou. “Vinga, nois,” va dir el pare, “l'ou és per menjar-nos-el entre tots, no cal fer-ho d'amagat! Hi ha xocolata per a tothom!” I amb dues culleres de fusta a tall de pinces va mirar d'esbocinar una part de l'ou. Aleshores, no van saber d'on, va sortir  una serp i va saltar cap a sobre de la taula amb gran esglai i xiscles de tots, va fer tres passades al voltant de l'ou i després va lliscar, tot fent esses, cap a un extrem de la taula, i va desaparèixer.

“Un escurçó! Un escurçó!” va cridar un dels nois.

“No és un escurçó”, va dir l'avi. “És una colobra!”.

Tots s'havien alçat de les cadires amb sobresalt i miraven on havia anat a parar aquella serp. La nena, encara ben espantada, s'havia enfilat corrents al coll de la seva mare i llavors la va veure: la serpent s'estava molt quieta damunt de la cadira que la nena havia deixat buida i que era el lloc on l'àvia difunta tenia per costum d'asseure's. “Aaah...! És aquí!”, va xisclar la nena. Però en un girant d'ulls la serp s'havia fet fonedissa. Ja no la van trobar.

Quan tots es van haver calmat una mica i van tornar a seure, el pare va mirar l'avi. Va ser una mirada interrogadora, que podia dir moltes coses. L'avi li va aguantar la mirada mentre, molt a poc a poc, passava la mà pel respatller de la cadira que havia estat de l'àvia. Tots dos van tenir el mateix pensament. L'àvia, abans de morir, agafada a les mans d'ells, amb un fil de veu els havia dit que sempre estaria amb la família. No la veurien però estaria amb ells, participant en les seves vides. Fos quina fos la forma de vida amb què s'embolcallés. Una planta, un ocell, un raig de sol o de lluna... Estaria amb ells.

Aquest és un cas difícil de creure. Qui m'ho va explicar tampoc no estava segur que fos veritat. Però els lligams familiars i les tradicions tenen una gran força. I aneu a saber. Qui sap...

L'ou de xocolata (Maria Rosa Botey)

 Si n'hi ha, de coses que tinc per aprendre!

Internet és una passada, et pots assabentar de tantes coses que no saps...

L'ou de xocolata, principalment, és per adornar la mona de Pasqua.

Jo pensava que això només se celebrava a certes regions d'Espanya. Doncs no, fins i tot a Rússia celebren la resurrecció de Crist, i ja sabem que qualsevol celebració s'ha d'acompanyar amb una bona fartucada. Oblidant-nos del colesterol i de la diabetis.

La mona de Pasqua (Isabel Bonet)

 Avui la Maria té els seus nets a casa. Aquesta és una gran notícia perquè això passa amb una gran llibertat de poder moure's tan a dins com a la terrassa, sense disfresses de mascareta, ni limitacions en l’expressió de les emocions que surten de la profunditat dels sentiments i dels nostres cossos, temple de cada persona.

      El Pau, el net de set anys, diu:

Iaia, diumenge és Pasqua!

Sí, quina alegria! Com us agradaria que fos la mona d’aquest any?

A mi, m’agrada de brioix amb ous de colors.

Doncs a mi, amb molta xocolata i una pilota molt gran a sobre…

Jo la prefereixo amb molts pollets.

–Per a mi, en comptes d’una pilota hi vull un ou gegantí.

Aquestes són les opinions del Pau, del Nil, de la Laia i del Jan.

La iaia els escolta atentament i finalment els contesta:

Ja veig que cadascú de vosaltres té els seus gustos… A veure què us sembla la meva proposta. Aquest any és diferent ja que tornem a la normalitat d’abans… I aquesta nova mona s’ha de distingir… Què en penseu de fer-la entre tots i hi introduïm alguna novetat creativa… Així podrem donar una bona sorpresa als vostres pares!

Els nens hi estan d’acord. L’àvia proposa fer-la de pa de pessic amb civada i ametlla moltes, ous, iogurt, sucre, oli i llevat. En aquest punt no troba cap resistència.

I ara toca la votació…

Amb pilota o amb ou gegantí de xocolata? pregunta la Maria.

 Guanya l’ou gegantí. Aleshores se sent una veueta:

 –D’acord… però amb quatre pollets!

 Una explosió de rialles es fa sentir, seguida d’un “d’acord” sonor.

–Ara només falta acabar de donar idees per a la resta de guarniment…, –diu la Maria–. I si berenem primer a la terrassa, que fa bonança?

L’alegria omple l’aire exterior tot menjant i rient… El Nil exclama:

Quines flors més boniques i vermelles…

Sí, és veritat I a més a més es poden menjar i són dolces –aclareix la Maria.

Doncs en podríem posar sobre la mona.

Sí, sí! La menta es pot menjar, iaia? –pregunta el Jan.

I tant! També se’n pot fer infusions o batuts amb fruita.

Doncs ja està. Està clar –afirma la Laia.

Concretem: pa de pessic, cobert de xocolata, l’ou gegantí al mig amb els quatre pollets a sobre, mirant cap a baix, les flors d’hibiscus a la vora i la menta trossejada posada com una catifa sobre la base de xocolata. Què en penseu?

Tots estan contents i satisfets. I de seguida van per feina i es posen a fer la mona. Només deixen pendent posar-hi les flors i la menta a fi que el resultat sigui  fresc i de colors vius.

L’endemà, la Maria i els nens s’escapoleixen sigil·losament cap a la cuina. De sobte obren la porta, criden tots alhora:

 Tanqueu els ulls i deixen la mona de Pasqua sobre la taula. Diuen:

Ja els podeu obrir!

Oh!

Que original!

Qui l’ha feta?

Quina sorpresa! exclamen els pares.

Nosaltres! –contesten tots cofois, amb veu clara i forta.

La mona de Pasqua (Núria Roca)

 No recordo en la meva infantesa les mones que menjàvem a casa per Pasqua.

El meu padrí-tiet, el germà de la meva mare, no era de regals, ni mones, amb prou feines alguna visita. En canvi la meva padrina-àvia, mare del meu pare, era molt detallista i no em faltava cap any la palma. Primer la farcida de penjolls de sucre de coloraines i un bon llaç a la punta... i després el palmó, que jo preferia.

No em delia pels dolços i sí em divertia picar al terra amb el palmó i poder fer una bona escombra.

Després de l'experiència d'haver desfet la palma donant bons cops en la cerimònia de la benedicció, a la gran plaça de la Sagrada Família, la pobra dona, frustrada, amb una neta molt activa, va decidir de substituir la palma molt guarnida pel palmó més auster, però més divertit.

Les mones en aquells temps eren més simples i menys vistoses. Un pa de pessic farcit i per sobre ous de xocolata, potser ja algun pollet, fet de dues boles una sobre l'altra, una de petita, el cap, i la més grossa, el cos, unes potetes i un bec. El material, de fils de llana prima. Encara existeixen ara i als petits els agrada per tocar-los i masegar-los amb les seves manetes. El toc de color amb els plomalls, molt fins semblants a les plomes d'una au, suposo que ara són sintètics, donaven una diversitat de colors que feia que la mona tingués un aspecte alegre.

Com he dit, malgrat que el dolç no és el meu fort, ara sé apreciar una bona mona si els ingredients són de qualitat i el pastisser és un entès.

Els meus records més vius sobre la mona de Pasqua, han sigut quan els meus fills eren petits. Acostumava a fer la mona jo amb companyia d'ells. Això sí, amb ninotets, pollets, plomalls, ou gran o uns quants de petits. Vam instaurar aquesta celebració a casa com una tradició amb els avis, padrins, i amb amics si ho fèiem a la casa de la muntanya. Podien ajuntar-se més d'una mona. Les fotos al voltant d'ella no faltaven.

Més endavant, per problemes per coincidir en el dia i fer factible la trobada, podíem adequar la festa al dia de Rams, dissabte, diumenge, dilluns de Pasqua o fins i tot tornar-ho a celebrar en la tornada a Barcelona, després de les festes de la Setmana Santa. La qüestió era fer la Pasqua a gust de tothom, poder-nos reunir i menjar la mona.

Amb la vinguda dels nets, encara s'ha hagut d'adaptar més a cada família. Surten mones per tot arreu. No falta per això, normalment, la feta a casa. Les tres famílies compostes pels tres fills també  aquell dia fan que els nens facin de cuiners i elaboren les pròpies mones, totes diferents. Herència? No ho sé.

No sé què m'ha inspirat, però quan les netes van pentinades amb llaços, diademes brillants amb orelles de gat, adorns llampants..., em fan pensar en una mona de Pasqua. No tenen prejudicis, surten al carrer ben empolainades. I penso que quan la meva filla era petita no hi havia tantes coses i a mi no m'agradaven gaire els adorns vistosos. Potser ella en va anar faltada i ara la mare i les filles en gaudeixen totes.

Semblen mones de Pasqua! Però que mones!

La mona de Pasqua (Montserrat Fortuny)

 La mona de Pasqua! Ja sé que era el padrí qui la regalava, però el meu no ho va fer mai. L'àvia materna era la meva padrina i ella sí que complia amb el seu deure! Cada any em comprava la palma pel Diumenge de Rams. Només va fallar, com totes les padrines, suposo, els anys de la nostra guerra. Ni palmes ni res de res.

Però el meu padrí, que era el germà gran del meu pare, el tío Pepito, mai no me la va regalar. L'únic regal que em va fer en tota la seva vida va ser una foto seva, de fotògraf.

Pobre regal per a una nena de set anys! I el pobre, va morir quan jo tenia vuit o nou anys. Quan en tenia, crec que deu, no ho recordo bé, va ser el meu pare qui me la va comprar. No recordo gens com era. Fa tants anys! Suposo que en aquella època les mones eren més senzilles que ara. Res de Coloms ni Sagrades Famílies! Un pastís amb uns quants ous durs pel damunt i prou. Però la il·lusió va ser molt grossa!

Me la va fer portar a mi, tot el camí, de la confiteria del carrer Gran de Gràcia, em sembla, fins a casa.

Jo la portava ben agafada amb les dues mans, recolzada damunt del pit.

Vam passar davant d'un grup de nens que jugaven al carrer i, en veure'm, es van posar a cantar: "La mona! la mona!" I jo, ben satisfeta. I, arribant a casa, la meva mare, encara la més contenta de tots tres! I podeu comptar amb quin gust la vàrem devorar, també tots tres!

I van anar passant els anys i, cada Pasqua, la mona! I, de més gran, era jo qui la comprava. I quan vaig quedar-me sola... La mona! Més petita, és clar, però ben mona!

No sabia la història d'aquests postres, però acabo de llegir els deures de l'Àngels i ja me n'he assabentat molt bé, igual que vosaltres, suposo, i no cal repetir-ho.

dilluns, 8 de març del 2021

Un matí de març (Àngels Segú)

 Vàrem decidir plegats fer aquell cap de setmana a la muntanya. Ja sabíem tots dos on anàvem, o no, però que aquells dies  podien ser decisius, depenia del que havíem decidit, o algun factor extern  podia influir amb el que esdevingués els propers anys de la nostra existència. La veritat és que estava amoïnada i confusa, sense gairebé saber quin camí prendre. Per què havíem escollit aquell lloc? A tots dos ens agradava la naturalesa, però quin era el desig que ens havia dut fins allà? La veritat, encara no ho sé...

Quan me’n vaig adonar, érem en una casa al mig del no res, embolcallats de garrigars. Per poder-hi entrar vàrem haver d'utilitzar un rasclet, ho vàrem fer amb aquell aparell perquè era el que dúiem a la motxilla. Tot i que ja ens havien advertit que era un lloc una mica inhòspit, em vaig adonar de seguida que s’havien quedat curts, els garrics son molt macos quan els albires de lluny, però de prop us asseguro que gens. Tot i així, cap a dins que ens vam ficar.

Era un matí gelat de finals de març. Encara que ja entrada la primavera, feia fred. Tot just la claror del dia començava a filtrar-se per la finestra. Em va despertar i vaig pensar que potser no havia estat encertat, escollir aquell indret, però no hi havia retorn. Que la casa no tenia les millors condicions, era evident, però no era per això que érem allà. Hi havíem anat per a sentir i descobrir noves sensacions, per a  passar-ho bé i vaig decidir que faria tot el que estigués a les meves mans per a aconseguir-ho.

Com us deia, aquell matí que em vaig despertar al costat del Joan, en aquella casa on gairebé tot grinyolava, i per acabar-ho d’adobar, no hi havia llum elèctrica i ens haguérem de llevar a les  palpentes. Ell, com sempre, hauria volgut esmunyir-se i quedar-se en aquell racó de món tot el dia, però no li vaig deixar fer, érem allà per a alguna cosa més que passar-nos el dia al llit. Que seria molt romàntic..., això és el que em va vendre i, la veritat, el sopar a la llum de les espelmes, va estar força bé, però qui el va preparar? I el que va venir a darrere, sense llum... va ser bufar i fer ampolles. Aleshores no la vam trobar a faltar, la llum, ves per on.

Després d’haver esmorzat, amb tota la parsimònia del món, per part del Joan, com que no es volia moure, ni del llit, vaig haver d'insistir per a aconseguir-ho i vàrem emprendre cap al corriol que ens havia de dur a les pistes d’esquí. Carregats com anàvem, ens va ser difícil fer via i quan ho vàrem aconseguir el sol enlluernador no ens deixava veure més enllà del nas.

Quan vam arribar a les pistes, estàvem tan esgotats que quasi no teníem esma per posar-nos els esquís, però això ens va costar menys que sortir d’aquell indret i quan vaig veure la cara pigallada del Joan lliscant vall avall, xalar-se com un xiquet fent xerrics amb els esquís quan fregaven la neu, amb aquell posat de nen que no havia trencat mai cap plat, em va encisar  tant...!

Ja han passat dos anys des que vàrem anar a aquella casa, enmig del no res, plena de xerrics i garrics, que tot grinyolava, però a les palpentes segons què va molt millor i com que ara ja ens hem après el camí del corriol, en passem més via. Per això, cada dos per tres fem una escapada i recordem aquell dia que potser no va ser perfecte, però sí decisiu per a nosaltres. Tota una experiència de sensacions... Però només nostres, això és el que les fa diferents.

Només dotze (Antònia García)

12 paraules:

esmunyir-se – xalar-se – garrigar -  enlluernador -  rasclet -  corriol – garric – pigallada – grinyolar -  palpentes – parsimònia -  xerric.

 

Significat:

 

Esmunyir-se = passar per una estretor. Fig. Escapar. Abstenir-se.

Xalar-se = esbargir-se alegrement. Enfollir.

Garrigar = un terreny atapeït de garriga -matollar dens de garric o d'arbustos semblants-.

Enlluernador =  que enlluerna. Que ofusca la vista (a algú).

Rasclet = rascle petit. Aixa petita. Eina d'escloper.

Corriol = caminoi. Camí  petit.

Garric = arbust de la família de les fagàcies. Garriguella.

Pigallada = clapada a clapes petites.

Grinyolar = fer grinyols -crit de dolor del gos i d'altres animals-. Soroll estrident causat pel fregadís extern o intern en alguna cosa.

Palpentes = (a les palpentes) =  ajudant-se de les mans en lloc dels ulls, per encertir-se del camí. A palpes.

Parsimònia = moderació en les despeses. Cura que té una persona en les coses que diu, en la manera com les diu. Lentitud.

Xerric = soroll estrident de fregadís, especialment metàl·lic. Soroll que, en beure a galet, es produeix fent passar l'aire aspirat entre el paladar i la punta de la llengua posats en contacte. Traguet. Vailet. Noi que va a bord d'una barca de pesca.

 

Sinònims

 

Esmunyir-se = engolar-se, introduir-se, ficar-se. Escapar-se, evadir-se, esquitllar-se, escapolir-se.

Xalar-se = regalar-se, esbargir-se, divertir-se.

Garrigar = carrasclar, coscoll, garric, malesa, bosquina.

Enlluernador = que ofusca, que encega, fer la rateta, fascinar, atreure.

Rasclet = ramàs, rascló, rampí, rampill.

Corriol = caminoi, callís, camí, caminal, viarany, tirany, caminet, senderol, sender, carrerany, drecera.

Garric = garriguella, coscoll, pi blanc, carrascla, garritx, garroll.

Pigallada = pigada, picallosa, pigardosa,clapada, pigosa.

Grinyolar = cridar, udolar, ganyolar, xisclar, carrisquejar, fregar, raspar, escarritxar, gemegar, xerricar.

Palpentes = (a les palpentes), a palpes, a l'endeví, a cegues, a palpons.

Parsimònia = parquedat, moderació, temperància, morigeració, circumspecció, frugalitat, sobrietat, estalvi, economia, lentitud, discreció, sorneria.

Xerric = grinyol, soroll, estridor, traguet, xaval, vailet, grumet, xerricada, xirigeix.

 

----    ----     ----

 

La seva vida es podia resumir en poques paraules, potser només amb dotze. Generalment, al matí es despertava, anava a les palpentes fins a la finestra i obria de bat a bat els finestrons. Un raig de sol enlluernador presagiava un dia esplèndid. S'esmunyia escales avall, omplia el sarró, agafava el rasclet i feia carrisquejar el forrellat de la porta. A fora, el gos el rebia amb xiscles d'alegria i llepades a les mans. Enfilava pel corriol, enmig del garrigar. Arribat als camps, treballava de valent  fins que era hora de fer un mos. Tallava un tros de pa i un tall d'embotit i feia una xerricada.

   Quan el sol allargava les ombres de la tarda, feia l'últim traguet i tornava per la drecera caminant amb parsimònia. Quan era davant de la casa de l'estimada, feia un xiulet per cridar-la i li cantava una corranda:

en tens la cara picada

com un cel que està estrellat;

a cada pic, una rosa

florida del mes de maig.

I és que la seva estimada tenia la cara pigallada, que li feia pensar en un cel ple d'estrelles. Ell li deia: “cara pigada, cara estimada”. A cada piga, un petó. A cada pic, una rosa collida el mes de maig. I així es xalaven tots dos. Mentrestant, el gos empaitava sargantanes i el sol anava a la posta, deixant un rastre de núvols encesos als confins de la vall.

dilluns, 1 de març del 2021

Tornaran els carrers plens (Elisabet Prades)

 Tornaran els carrers plens

A omplir de crits l'asfalt

Seran altres clams

De paraules callades

De passes sense empremta 

De mirades closes

Potser també un altre asfalt

Nou, desconegut, llunyà

Tornaran els carrers plens

A omplir l'albada

El cel serà un altre cel

Núvols que no plouran

El mar serà un altre mar

Desconegut i orfe

Amb crestes de les ones

De puntes de coixí

I l'horitzó proper

Serà de primavera

Tornaran el carrers plens

Temps passat

Temps per no oblidar.