Hi ha una ciutat que no surt a cap atles ni a cap
guia ni a cap mapa. Ben mirat, com moltes de les ciutats imaginades i descrites
com si fossin reals. L'anomenen Grisèlida. Quan algú entra per la porta de la
muralla, veu de seguida que les pedres es transformen en una tanca de xiprers
on el vent resta presoner. Alça les mans i no sap quin vent és, no s'assembla a
cap altre vent, no és sec ni humit. Però du sentors d'herbes d'olor, com les
que es flairen a la cambra de les àvies. El viatger entra per un camí que devia
haver estat el carrer principal i arriba al gran estany que potser fou la
plaça. Una munió d'infants juguen a empaitar-se, per damunt de l'aigua. Aquella
aigua deu ser molt i molt salada perquè els nens no s'hi enfonsen. En ficar-hi
la mà, no es nota res. No hi ha aigua; no hi ha criatures juganeres; no hi ha
estany. Qui sap si ha estat una al·lucinació. El viatger aviat descobreix que
Grisèlida és la ciutat dels miratges.
Sempre s'havia dit que
els miratges es veien en la llunyania i desapareixien en acostar-s'hi. Però ara
el visitant és a dins mateix d'un miratge múltiple i voldria destriar el que és
real del que és una impressió dels sentits, a la ciutat de Grisèlida. Avança
cap a una alta torre, puja l'escala de caragol fins a dalt de tot i mira al seu
voltant: les cases tenen forma de cubs de diverses mides i de tant en tant hi
ha alguna casa de forma arrodonida... Però de cop i volta, la torre que li fa
de mirador esdevé un salt d'aigua que arrossega el viatger temerari cap a un
canal on una multitud es deixa endur pel corrent, com si es tractés d'un joc
plaent. Aquelles persones, infants i adults barrejats, xerren a crits entre
elles en un llenguatge incomprensible. No detecten l'intrús o potser no li fan
cas. Tots arriben en un gran pla i l'aigua s'escola per les vores mentre la
gent queda al mig. El visitant, atordit, prova de prendre contacte amb una dona
jove que té a la vora. Li parla. Ella se'l mira com si no el veiés, com si la
seva mirada el travessés i anés més enllà... En aquesta ciutat, els miratges es
van renovant contínuament i ningú no sap si aquell home que intenta fer-se
entendre forma part d'un nou miratge.
Però de quina manera
viuen i es relacionen, aquestes persones? Com saben què és un miratge i què no
ho és? El viatger observa alguns grups que es formen de manera espontània, d'on
sorgeixen converses alegres. Els vells s'eixuguen al sol. Els joves passegen.
Els nens juguen. Que potser és festa, en aquest lloc? On és la gent que
treballa? On són les botigues, els tallers...? Fa un nou intent de parlar amb
una altra persona. S'adreça a una nena que salta a corda. La corda se li
entortolliga com un serpent, la nena i tota la gent desapareixen i el visitant
cau per un forat fins el soterrani d'una casa. Allí hi ha alguna cosa
inquietant, una massa gelatinosa que canvia de forma contínuament. El viatger
troba una escala de fusta i surt per una trapa a la planta baixa i d'allí al
carrer. El carrer no té cases, és un indret ple de falgueres gegants habitat
per insectes desconeguts.
Després de molta estona
de caminar perdut per llocs increïbles, el visitant aconsegueix trobar la porta
de la muralla i la traspassa ràpidament. Camina uns quants passos abans de girar-se.
Quan ho fa, la muralla no hi és. Al seu lloc s'alça una sinuosa paret de
cristalls on els raigs del sol produeixen un devessall de colors que
l'enlluernen.
El viatger reprèn el
seu camí. No es vol tornar a girar. Treu una llibreta de la seva bossa, passa
algunes pàgines i hi escriu: Grisèlida, ciutat dels miratges. Torna a guardar
la llibreta i continua caminant. Ell no ho sap encara, però el que acaba
d'escriure a la llibreta s'ha esborrat i hi han aparegut unes paraules
diferents...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada