D'aquí a mitja hora tenim una reunió d'amics en una cafeteria. A casa,
em preparo per sortir. Això de tenir un mirall de cos sencer al rebedor és molt
pràctic. Sempre hi faig una última mirada de comprovació. L'abric ben posat...
Vaig ben pentinada... Tot en ordre!
Se m'acut que hi podria haver
unes mides marcades, al mirall, per poder veure si el meu cos té les proporcions adequades. Rebutjo tot seguit la
idea. Cada cos té la seva mida.
L'ascensor també té un mirall
però és més petit. Mentre vaig baixant, amb la mà prenc la mida de la meva
cara: de la barbeta fins al front, fins al naixement dels cabells, uns vint
centímetres. Comptant que faig metre seixanta, tinc uns vuit caps d'alçada.
Recordo que, quan estudiava dibuix, vaig aprendre que les estàtues gregues
tenien uns nou caps d'alçada. I la resta del meu cos, quina mida té? El nas és una mica llarg, pel meu gust. Tinc
les espatlles amples però els braços són una mica prims.
Mentre camino pel carrer,
observo les passes que faig. Són curtes, però no crec que tingui les cames
desproporcionades sinó que els talons alts no em permeten allargar més la
passa. Tinc poc pit però la panxa i els malucs van sobrats de greix... Per
tant, sóc ampla. Potser un xic massa.
Quan torno a ser a casa, miro
què trobo que tingui relació amb les proporcions. I em surt una cosa molt
curiosa: el nombre d'or, també dit nombre auri o proporció àuria. És a dir, el
que es considera, ja des de l'antiguitat, la proporció ideal per a tot. Des de
les matemàtiques fins a les arts. Des dels edificis fins a les coses de la
naturalesa com els ruscs de les abelles, la disposició de les fulles de les
plantes, la forma de les closques dels caragols...
Precisament, l'espiral oberta
que té la closca del caragol és la representació perfecta de la proporció
àuria. És fascinant, oi? Sempre m'ha agradat dibuixar caragolets i no sabia que
estava dibuixant el número d'or.
Cal tenir present que només
una mica de segons quines substàncies, pot actuar com a medicament però la
mateixa substància, en més quantitat, pot ser un verí mortal.
Aplicada a les receptes de
cuina, la proporció correcta és important per la relació dels ingredients, quant
a quantitat. Per exemple: una sèpia d'un pam tallada a trossos, dos grans
grossets d'all, una fulla de llorer, mitja ceba mitjaneta i un tomàquet, tot
tallat i posat en cru a la cassola, amb un raig d'oli. Atenció! És molt
important no posar-hi el polset de sal fins que no sigui l'hora de menjar-ho,
perquè la sal priva que la sèpia quedi
tendra. Fer-ho coure a foc lent. Deixar-ho reposar una hora o més i, després,
escalfar-ho i servir-ho en la quantitat proporcional a la gana de cadascú. No
sé si aquesta recepta correspon al número auri però, en tot cas, resulta tan bé
que us en llepareu els dits.
Però tan important és, que hi
hagi proporció? Potser sí que, en pintura i escultura, la proporció àuria fa
les obres d'art més agradables a la vista. I en la música i en la mètrica,
igual.
Sempre he sentit a dir que al
pot petit hi ha la bona confitura, o sigui, la bondat del producte no guarda
proporció, ni àuria ni de cap altra mena, amb la grandària de l'envàs. En
aquest cas, no es compliria el supòsit.
Tampoc es compliria en altres
casos. Quantes vegades s'ha de sol·licitar alguna cosa, per exemple, una
hipoteca, per aconseguir-la? Dues vegades? Tres? Vint? Hi ha proporció àuria
entre “gestions al banc” i “pèrdua de
temps”? Quantes garrotades es poden rebre, proporcionalment, per fer desistir
de les idees pròpies?
Diu la dita: “entre poc i
massa, la mesura passa.” I com sabem quan és el “poc” i quan és el “massa”? La
mesura ideal, si sabem calcular-la, serà el punt exacte, la proporció àuria, el
número d'or. Si sabem calcular-la i aplicar-la...
Quines coses!
ResponElimina