dilluns, 22 de maig del 2017

L'inspector del gas natural (Eduard Alonso)



Divendres. Acaben de tocar les deu del matí. Avui toca revisar la instal·lació del gas natural. Natural és una paraula que m'agrada molt. És un mot que m'uneix amb la Natura, i em fa sentir, com ho diria, molt viu, molt animat, molt vital, amb molta essència, i gens estaquirot. Com a adjectiu és un  excel·lent indicador del bon camí i fa que disminueixi l'artifici en les coses. Com a exemple, cito uns quants casos en què es manifesta aquesta excel·lència:
            Part natural, iogurt natural, begudes naturals, on actua com a element d'equilibri entre alts i baixos valors tèrmics. Més exemples a favor de les meves impressions, emocions i opinions:
            Llegir és una cosa natural. Fet de veritat, sense cap mescla ni composició. Per contra, el seu antònim, “artificial”, té mala peça al teler: sintètic, fals, aparent, fingit, postís, simulat. Flors naturals versus flors artificials. No ni ha color.
            En podria enumerar més: mida natural, ombra natural, entorn natural, mare natural.
            Sona el timbre de la porta de casa. L'inspector ja és aquí. Obro la porta i l'observo: home d'uns quaranta anys, metre setanta, cabells castany clar amb clenxa a l'esquerra. Porta un vestit de sastre de color gris perla, sabates negres súper enllustrades i corbata blau marí on es llegeix Gas Natural en color gris perla. Duu aparells tecnològics penjats a l'espatlla dreta mitjançant una corretja negra. Sobre el cor, duu una tarja amb el seu nom i el logo de Gas Natural. El faig entrar. 
            Tot seguit, l'inspector es presenta:
            Agustí Mandanga, de Revisions de Gas Natural. Vinc a revisar la instal·lació de gas de  casa seva, com oportunament l'hem informat.
            Jo també em presento:
            Esteve Estaquirot, per servir-lo.
            I el porto a la cuina.
            Si us plau, abans de començar la seva feina, m'agradaria fer-li una pregunta.
            Pregunti, senyor Estaquirot respon l'inspector Mandanga.
            Per què el gas natural rep aquest nom?
            El gas natural rep aquest nom perquè s'extreu directament de la natura i arriba al seu punt de consum sense haver experimentat pràcticament cap transformació química. És una mescla de gasos més lleugers que l'aire, no tòxic, incolor i en principi inodor (s'odoritza com a mesura de seguretat per a detectar escapaments). Ara, amb el seu permís, vaig a fer la meva feina.
            Naturalment, senyor Mandanga.
            L'inspector Mandanga fa la feina en 45 minuts. Molt amablement m'enumera allò que es valora en una inspecció:
            1. L'absència de fuites de gas a la instal·lació.
            2. La comprovació de les canonades del gas natural (zones visibles i accessibles).
            3. Les condicions de ventilació i d'ubicació del comptador.
            4. La connexió dels aparells a la instal·lació de gas.
            5. Els conductes d'evacuació de l'escalfador i  de la cuina.
            6. La comprovació de la combustió en l'escalfador i la cuina.
            Després d'aquest resum, em diu que els resultats són satisfactoris i m'aconsella que aïlli la casa tan bé com pugui, que un bon aïllament és la base de l'estalvi en climatització, evitant així que entrin corrents d'aire per les finestres.
            No s'amoïni per això li responc–. A casa som molt hospitalaris. Si un corrent d'aire ve a visitar-nos, serà benvingut. Adéu-siau, senyor Mandanga, que tingui bon dia.
            Igualment, senyor Estaquirot.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada